3 heuristiky použiteľnosti pre UX dizajnérov

Publikoval Milan Tibenský dňa

V sérii článkov o heuristikách budeme pravidelne rozoberať základné princípy UX dizajnu, ktoré je dobré držať v pamäti. Tieto tipy vychádzajú z 10 heuristík od Jakoba Nielsena obohatených o naše skúsenosti. V tomto diele sa pozrieme na 3 z nich: systémový status, webové štandardy a minimalistický dizajn. Ak nechcete zmeškať aj ostatné tipy zo sveta UX, prihláste sa na náš newsletter.

Systémový status: Informujte používateľov, čo sa deje

Aj vás štve keď neviete, či ste to tlačidlo v mobilnej aplikácii trafili alebo nie? Čakáte zmätene bez odozvy a napokon to skúsite ešte raz. Presne v tej sekunde však appka zareaguje a pošle vás na inú obrazovku, kde svojim ťuknutím na poslednú chvíľu spôsobíte omyl.

Tomuto zmäteniu sa dá predísť, ak rozhranie vizuálnou formou okamžite zareaguje na používateľskú interakciu. Ak je aj nutné počkať napríklad na odozvu servera, môže sa zobraziť mikro-animácia či loader, ktorý naznačí, že aplikácia požiadavku zaznamenala a je nutné pár sekúnd počkať.

Používateľ tak bude presne vedieť, čo sa deje a nebude svoju požiadavku opakovať. Ak však nedostane okamžitú odozvu alebo nebude vedieť, ako dlho má čakať či sa nedozvie, keď proces skončí, dochádza k zmäteniu a často aj omylom.

Webové štandardy: Zohľadnite konvencie, na ktoré sú vaši používatelia zvyknutí

Pri dizajne webov je dobré myslieť na jednoduchý fakt – pokiaľ zrovna nie ste Google alebo Facebook, používatelia trávia absolútnu väčšinu svojho času na iných weboch než je ten váš. A práve tieto weby definujú ich predstavy o tom, ako sa používa internet.

Ak bude váš web v súlade s týmito konvenciami, používatelia sa budú sa na ňom vedieť orientovať s ľahkosťou. Ak sa však budete pokúšať byť príliš kreatívni alebo ak tieto konvencie nezohladníte, može to na vašich používateľov pôsobiť zmätočne.

Akokoľvek originálny váš nový web bude, vo výsledku môže aj tak o jeho neúspechu rozhodnúť jediný okamih zmätenia. Nezabúdajte, stlačiť back-button zaberie desatinu sekundy, no pochopiť netradičný interface može trvať aj niekoľko minút.

Všetko však má dve strany. To, čo funguje na Alze či Aliexpresse nemusí automaticky fungovať aj vám. Môže to však byť pekný odrazový mostík. Následným testovaním a iteráciami sa už prepracujete k dizajnu, ktorému bude vaša cieľovka dobre rozumieť.

Odporúčame preto začať proces webdizajnu dôkladnou analýzou relevantných webov, ktoré sú vašou cieľovou skupinou najnavštevovanejšie. Nie preto, aby ste od nich kopírovali, ale aby ste pochopili konvencie, na ktoré sú vaši používatelia zvyknutí.

#3 – Minimalistický dizajn: Zobrazte len relevantné informácie

Obrazovky by nemali obsahovať informácie a elementy, ktoré nie sú v danom kontexte pre väčšinu používateľov relevantné či podstatné.

Predstavte si napríklad, že chcete poslať svojmu kolegovi peniaze za obed. Otvoríte si svoju bankovú aplikáciu, idete na obrazovku pre zadanie platby a vyskočí na vás 13 vstupných polí a 4 neznáme ikony. Vy však potrebujete len dve – IBAN a výšku sumy. Ostatné polia komplikujú orientáciu na obrazovke a môžu vás aj zneistiť či zmiasť.

Ak zistíte, že 90% používateľov využíva vašu aplikáciu primárne nato, aby zaplatili kolegovi za obed či pivo, tak nebudú potrebovať vstupné polia ako BIC, referencia či BBAN. Týmto používateľom preto uľahčíte orientáciu tým, že tieto možnosti schováte pod voľby ako “Ďalšie možnosti” alebo "Pokročilé". Pre zvyšných 10% prípadov (napríklad platba faktúry) síce predstavuje ich sprístupnenie týchto možností jeden krok navyše, no pri správnom umiestnení to nie je nič komplikované.

Milan Tibenský

Milan Tibenský

Marketingový špecialista s obľubou v testovaní nových prístupov. Často a s úspechom prenáša do marketingu metodiky známe z UX. Vo voľnom čase cestuje, fotí, športuje a ochutnáva zahraničnú kuchyňu.