V prvom rade je dobré ujasniť si rozdiel medzi projektovým a produktovým manažmentom. Ako už názov napovedá, projektový manažment funguje od projektu k projektu. Či už ide o pridanie novej funkcionality, alebo realizáciu zákazníckeho výskumu. Všetky projektové úlohy majú deadline, ktorý v ideálnom prípade dodržiavajú, napríklad dátum releasu.

Produktový manažment je o niečo iný. Vezmite si ako príklad banku. Jedným z produktov banky môže byť mobilná aplikácia, za ktorú je zodpovedný produktový tím. Stará sa o pridávanie nových funkcií, skúmanie potrieb zákazníkov atď. Všetko, čo tím robí, sa točí okolo produktu – bankovej aplikácie.

A tu je hlavný rozdiel: Zatiaľ čo projekty majú termíny alebo konce, vývoj produktu je perpetuum mobile, nikdy nekončiaci proces. Deadliny nie sú také dôležité. Podstatnejšie je zabezpečiť, aby aplikácia fungovala z biznisového, používateľského aj technologického hľadiska.

Potrebujete produktový tím?

Ak ešte nemáte projektový ani produktový tím, možno ho ani nepotrebujete. Ak ale riešite niektoré z problémov spomenutých nižšie, je načase to prehodnotiť.

  • Stakeholderi kreslia roadmapu – vo firme nie je nikto, kto by mohol oponovať vedeniu + priorizácia je v rukách najvyššie platenej osoby
  • Neexistuje discovery fáza – funguje len fáza dodania, ale fáza objavovania chýba
  • Prílišná závislosť na dátumoch / funkciách
  • Nedostatočná interakcia so zákazníkmi – stakeholderi ostávajú v hmle
  • Inžinieri a UX dizajnéri nie sú zapojení dostatočne skoro
  • Nepravidelný cyklus vydávania nových funkcií – vývoj trvá dlhšie ako sa čakalo, deadliny sa preťahujú
  • Slabý fokus a veľa prerušení – problém priorizovať úlohy pre developerov či dizajnérov
  • Obmedzenia produktovej architektúry / technologický dlh
  • Časté mítingy / kultúra konsenzu
  • Slabá morálka developerov

Samozrejme, existuje veľa indikátorov, že potrebujete produktový tím. Toto je len niekoľko, s ktorými sa stretávam najčastejšie.

Produktové tímy a zákaznícky zážitok

Okrem riešenia spomenutých problémov sú produktové tímy nápomocné aj pre budovanie dobrej zákazníckej skúsenosti. Ako?

Dnešní zákazníci chcú konzistenciu. Ak interagujú s nejakou spoločnosťou, očakávajú rovnakú zákaznícku skúsenosť naprieč všetkými kanálmi. Ak váš produkt alebo služba funguje inak offline a inak v digitále, zákazník je frustrovaný. O toto sa má starať najmä CX oddelenie, no dobré CX oddelenie zahŕňa produktové tímy, ktoré pracujú práve na tejto konzistencii.

Budovanie hviezdneho produktového tímu

Treba poznamenať, že funkčný produktový tím by mal byť multidisciplinárny. Vybudovanie dobrého produktového tímu je veľká výzva. Neexistuje žiadne univerzálne pravidlo ani vzorec, ale podľa mojich skúseností by dobrý produktový tím mal vyzerať aspoň takto:

  • Produktový manažér (zodpovedný za riadenie úloh a priorít)
  • Vývojár
  • Dizajnér
  • QA / Tester
  • Dátový analytik (nie je povinné, ale veľmi želané)

Vždy je dobré začať mapovaním zákazníckych ciest. Následne môžete začať rozmýšľať nad prideľovaním produktov produktovým tímom. Jedným zo spôsobov je prideliť všetky produkty v jednej zákazníckej ceste jednému tímu. Vďaka tomu bude mať tento tím hlbšie porozumenie špecifickej cesty, čo mu umožní robiť lepšie rozhodnutia.

Ďalším dobrým prístupom je stavanie tímov na základe podobnej funkcionality. Ak používate rovnakú alebo veľmi podobnú technológiu pre viacero produktov, môžete to využiť a vyskladať tím, ktorý sa bude špecializovať práve na ňu.

A pamätajte. Neustála explorácia a vylepšovanie by mali byť hlavnou náplňou, za ktorú bude váš produktový tím zodpovedný.