Zabudnite na mobily, tablety a desktopy
Väčšina dizajnérov opakuje tú istú chybu a používa pred klientom výrazy ako „návrh pre mobil, pre tablet a pre desktop“. Problém však je, že v realite existuje mnoho prípadov, kedy sa zobrazí používateľovi iná verzia. Napríklad:

  • Existujú tablety, ktoré budú používať váš mobilný layout a iné tablety, ktoré budú používať váš desktop layout
  • Mnoho používateľov nebrowsuje na desktope fullscreen, používa zoom alebo delené zobrazenie okien, čo často spôsobuje zobrazenie verzie pre tablet aj na desktope
  • Existujú malé notebooky, v ktorých sa zobrazí verzia pre tablety aj pri fullscreen zobrazení
  • ....

To prináša množstvo problémov – dizajn pre mobily alebo tablety je totižto častokrát optimalizovaný inak ako ten pre desktopy, čo komplikuje ich používanie na nesprávnom zariadení.

Aby sa tieto problémy dali riešiť, musíme v prvom rade prestať škatuľkovať responzívny dizajn štýlom „pre mobil, tablet a desktop“. Zo slovníka by si tieto výrazy mali vylúčiť nielen dizajnéri, ale i programátori, marketéri a samotní zadávatelia.

Dobrý dizajnér používa pre označenie jednotlivých verzií breakpointy – teda rozčlenenie dizajnu podľa šírky zobrazenia na veľkosti S, M, L a niekedy aj XL.

breakpointy pre responzivny dizajn

V našej praxi sa osvedčili v absolútnej väčšine prípadov tieto 3, resp. 4 breakpointy:

  • 320px+ pre smartfóny a menšie tablety
  • 768px+ pre väčšie smartfóny a tablety
  • 1024px+ pre tablety s vyšším rozlíšením a desktopy
  • 1440px+ pre desktopy s väčšou obrazovkou a televízory

Minimálne hodnoty breakpointov si musíme určiť vo veľmi skorej fáze projektu spoločne so všetkými zainteresovanými – dizajnérmi, programátormi i klientom. Každý z nich totižto môže do rozhodovania priniesť nový pohľad.

Dizajnujte pre situácie, nie pre zariadenia
Že dizajnovať pre zariadenia nedáva zmysel sme už zistili, a práve preto sa pri dizajne radšej sústredíme na situáciu, v ktorej sa používateľ pri interakcii bude nachádzať.

Uveďme si príklad – dizajn pre najmenšiu, teda S verziu stránky, bude mať podobné pravidlá ako dizajn mobilných aplikácií. Môže sa používať:

  • V pohodlí domova na mobile alebo tablete – optimálna, často však nie jediná situácia
  • Vonku na priamom slnku – text musí byť dostatočne veľký a kontrastný
  • Počas chodenia – umožníme ovládanie aj jednou rukou, teda palcom, a ovládacie prvky sústredíme do dolnej časti obrazovky
  • V zhone – primárnu funkciu stránky dáme hneď na vrch, aby bola rýchlo nájditeľná, a menej používané linky schováme do menu alebo na spodok stránky
  • Počas cesty autom alebo autobusom – ovládacie prvky navrhneme dostatočne veľké, aby sa dali ľahko trafiť aj pri otrasoch

responzívny web

Práve pri veľkostiach S a M si dávame extra záležať na dotykovom ovládaní, no nepodceňujeme ho ani pri návrhoch väčších veľkostí L či XL. V dnešnej dobe tabletov s vysokým rozlíšením a dotykových či konvertibilných notebookov už totižto takmer nedáva zmysel dizajnovať interface výhradne pre ovládanie myšou.

A ako vlastne môžeme zistiť, v akých situáciach sa bude konkrétny dizajn najčastejšie nachádzať? Spýtame sa! V našej praxi sa napríklad objavil prípad, kedy sme dizajnovali aplikáciu pre mechanikov. Po počiatočných rozhovoroch s nimi sme prišli na niečo, čo nikto nečakal. Kvôli neustále špinavým rukám totižto uprednostňovali pri práci takmer výhradne hlasový input pred dotykovým.

Návrhy kreslite v minimálnom rozlíšení
Ktorý breakpoint si dizajnér vyberie ako prvý je len na ňom, no v duchu prístupu „mobile first“ sa odporúča začať tým najmenším. Prinúti ho to premýšľať, čo je na webe naozaj dôležité a čo sa dá skryť alebo vypustiť úplne.

Na jednu vec si však treba dávať veľký pozor - vždy pracujeme v najmenšej možnej šírke v rámci rozpätia daného breakpointu. To zabezpečí, že sa dizajn v rámci určitého breakpointu bude rozširovať a nie zužovať, čo je omnoho bezpečnejšie.

responzívny dizajn sa zväčšuje, nie zmenšuje

Ak teda napríklad dizajnujeme pre breakpoint 640px – 959px, pracujeme s dizajnom v najmenšej možnej šírke, teda 640px. V opačnom prípade riskujeme chyby, ku ktorým dochádza pri zmenšovaní stránky a na ktoré sa často príde až počas programovania.

Tomu sa rozhodne nepotešia programátori, ktorí sa neraz musia hrať na dizajnérov a upravovať dodatočne veľkosť textov a obrázkov, aby sa web zobrazoval správne aj v menšom okne. Spokojný nebude samozrejme ani klient, ktorý bude musieť preplatiť programátorom extra, čas a v konečnom dôsledku ani dizajnéri, ktorí za to celé budú zodpovední.

responzivny dizajn sa zväčšuje, nie zmenšuje

Dúfame, že sa vám naše postrehy z praxe hodili a že vám pomôžu tvoriť weby jednoduchšie a efektívnejšie. Ak máte akékoľvek vlastné tipy či postrehy ohľadom responzívnych webov, dajte nám vedieť do komentárov. A nezabudnite sa prihlásiť na náš newsletter, vďaka čomu budete dostávať raz mesačne súhrn užitočných UX tipov.

Text: Vladimír Pittner a Milan Tibenský
Ilustrácie: Marek Minor