Konečne sa nám splnil dlhoročný sen a s Marekom Šolcom sme sa minulý týždeň zúčastnili konferencie Nielsen Norman Group Usability Week v Amsterdame. Za najprestížnejšiu nie je považovaná len kvôli svojej veľkosti, ale najmä preto, že ju organizujú samotní duchovní otcovia digitálnej ergonómie a UX - Jacob Nielsen a Don Norman.

Konferencia sa tento rok konala v 6 svetových metropolách na 3 kontinentoch, trvala vždy po jeden týždeň a bola realizovaná formou praktických celodenných workshopov. S Marekom sme absolvovali celkovo 5 workshopov a úspešne sme urobili všetky testy. Podarlio sa nám tak získať oficiálny NN/g UX certifikát a dokonca sme sa aj porozprávali so samotným Jacobom Nielsenom.

alt
Na obrázku zľava: Marek Šolc, Jacob Nielsen, Michal Blažej

Deň 1: Customer Journeys and Omnichannel UX
Na prvom workshope sme sa naučili vyhnúť mnohým problémom pri nastavovaní UX stratégie v multikanálovom prostredí, s ktorými som sa pri mojej práci často stretával. Taktiež sme hĺbkovo prebrali návrh customer journeys máp a prešli sme si pravidlá pre unifikovanú obsahovú stratégiu v komplexnom prostredí.

Ďalej sme sa dozvedeli ako veľmi je dnes dôležité myslieť multikanálovo. Až 90% percent používateľov má totižto tendenciu pri uskutočňovaní jednej úlohy používať viac ako jedno zariadenie (mobil, notebook, tablet...). Biznisy využívajúce omnichannel stratégiu majú teda údajne až o 91% vyšší ročný nárast retencie klientov v porovnaní s biznismi, ktoré omnichannel neriešia. Viac informácií o multikanálovej interakcii nám bolo odporúčané hľadať v skvelej publikácii Omni-channel Customer Care: Empowered Customers Demand a Seamless Experience

Deň 2: Analytics and User Experience
Druhý workshop sa venoval využitiu Google Analytics pre potreby user experience dizajnu. Mnoho vecí sme s Marekom už poznali, no potvrdil sa mi môj osobný pocit, že UX analytika sa úplne odlišuje od analytiky pre potreby marketingu. Za najväčší prínos tohto workshopu považujem vyjasnenie pravidiel pre správnu interpretáciu UX metrík.

Napríklad metrika bounce-rate býva veľmi často zle interpretovaná a mala by byť vždy hodnotená v závislosti od typu obsahu. Tu sú priemerné hodnoty pochádzajúce od samotného Googlu, ktoré môžu slúžiť ako benchmark pre interpretáciu aj vašej bounce-rate:

40-60% - Obsahové stránky, médiá
30-50% - Stránky na generovanie leadov
70-98% - Blogy
20-40% - Predajné stránky
10-30% - Servisné stránky a portály

alt

Deň 3: Effective Ideation Techniques for UX Design
Je pekné vidieť, ako sa NN Group ako konzervatívni špecialisti na použiteľnosť snažia priblížiť k IDEO - kreatívnej agentúre sústrediacej sa na Design Thinking. Nielsen to však robí trošku metodickejšie a presnejšie. Výsledkom toho je aj ich NN/g Design Principles Toolkit – séria nástrojov, ktorá pomáha pri vyhodnocovaní zákazníckeho výskumu a brainstormovaní nových dizajnových prístupov. Tieto nám boli počas dňa postupne predstavené.

Jedným z nich bol napríklad ten, že sa naozaj oplatí investovať aj do vizuálnej stránky dizajnu. Dôvodom je tzv. "Aesthetic-usability effect", ktorý hovorí:
"Ak dáte používateľovi dva systémy, ktoré majú rovnaké funkcie s rovnakou ergonómiou, tak ten krajší budú zákazníci vyhodnocovať zároveň aj ako použiteľnejší."

Deň 4: Personas
Napriek tomu, že v Lighting Beetle pracujeme s persónami často, tento workshop mi zmenil prístup k dizajnu. Persóny som považoval len za jeden z podporných nástrojov, no dnes už nechcem realizovať jediný projekt bez nich.

Pri jednej benchmarkovej štúdii na univerzite sa napríklad zistilo, že dizajnéri využívajúci persóny navrhli až o 80% ergonomickejší dizajn ako tí, ktorí persóny nepoužili. Výborný workshop plný hodnotných informácii o tom, ako vyhodnotiť komplexné dáta z výskumu a preniesť ich do persón.

Deň 5: Human Mind and Usability
Tento kurz viedla Raluca Budiu - riaditeľka výskumu v NN/g. Obsahom bola dizajnová psychológia a séria princípov, ktoré v dizajne skutočne fungujú. Prešli sme psychológiu vnímania, rozhodovania a fyziológiu človeka. Všetko sa zdalo byť ako z rýchlika, ale musím povedať, že už prvé dni v práci som tieto informácie zúžitkoval. Bolo zaujímavé si napríklad uvedomiť, že veľa možností v ponuke naozaj znižuje mieru konverzie.
alt

Zhodnotenie
Pre mňa aj pre Mareka platilo spoločné: mnohé veci sme už pred tým poznali, ale kolegovia z NN/g ich vedeli podať naozaj metodicky, zmysluplne a procesne. Odporúčame preto túto konferenciu všetkým UX profesionálom, ktorí chcú na sebe pracovať a byť na špici trendov.

Ako bonus sme obaja s Marekom získali po absolvovaní workshopov a úspešnom urobení všetkých testov UX certifikát od NN Group a stali sme sa tak prvou oficiálne certifikovanou UX agentúrou na Slovensku. Aj vďaka tejto konferencii sme opäť o niečo sebaistejší, že dokážeme aj na našom malom Slovensku tvoriť digitálne produkty s UX na svetovej úrovni.

Bonus: UX hacks z Amsterdamu

Na pár dní sa nám podarilo užiť si život Amsterdamu, no ani tu sme nemohli prestať myslieť na UX. Navštívili sme napríklad galériu moderného umenia, kde sa nám zapáčil takýto popolník, dielo zo švédskej dizajnérskej školy. Takto by vám veru už cigareta (a keďže sme v Amsterdame, tak ani tá "balená") nepadla do popola a pekne by držala na mieste.

Dokonalý real-life UX sme však prežili až v známom sea food bare, kde všetci jedli rukami. Aby ľudia nezamastili dvere pri vstupe na toalety, kľučka bola vytvarovaná tak, aby ste ju mohli otvárať predlaktím. Krása.

alt