„Používatelia si predsa zvyknú na zmeny“ je asi najčastejšia výhovorka pri tvorbe inovatívnych interfacov, ktoré nikto nevie používať. Zákazníci by si však nemuseli zvykať, ak by Microsoft od začiatku orientoval dizajn na zákazníkov namiesto snahy byť za každú cenu inovatívny.
Ako teda robiť inovácie, ktoré dávajú zmysel a budú používateľom skutočne pomáhať?
Neinovujte produkt, inovujte proces
Inovujte proces vývoja produktu a vložte doň viac používateľského výskumu, tvorte prototypy a všetko testujte - znova a zvona až kým dizajn nebude perfektný. Inovácie tak budú prebiehať "z vonka dnu" a často možno zistíte, že aby ste sa dostali ďaleko pred konkurenciu, nemusí váš produkt byť vôbec inovatívny a stačí ho len dokonale prispôsobiť jeho používateľom. Poďme sa teda pozrieť na jednotlivé techniky a na ich úlohu v procese dizajnu inovácií.
User-research
User-research, alebo aj používateľský výskum, je známy najmä v marketingu a má mnoho foriem. Klasické metódy ako online dotazníky, prieskumy či hĺbkové rozhovory sú v UX dizajne kľúčové najmä v prvotných fázach pri tvorení konceptu produktu či jeho špecifikácie. Cieľom je nájsť inšpiráciu, ktoré služby a funkcie by mal produkt obsahovať, a naopak zistiť, ktoré sú zbytočné. Najužitočnejšie sú však prekvapivé "aha!" zistenia, ktoré nikto na začiatku projektu neočakával, no radikálne môžu zmeniť celé jeho smerovanie.
Usability-testing
Usability-testing, alebo aj testovanie použiteľnosti, sa používa pri procese dizajnovania a od používateľského výskumu sa líši tým, že ľudom už nedávame len otázky, ale najmä úlohy spojené s používaním produktu a sledujeme, s akou námahou a či ich vôbec dokážu splniť. Na základe ich výkonu zmeraného rôznymi technikami vyhodnocujeme kde v dizajne, navigácií či textoch sú problémy. Testovanie opakujeme až pokým nebudú používatelia používať produkt s maximálnou ľahkosťou. Ak user-research odpovedá na otázku "čo vytvoriť?", tak usability-testing nám hovorí "ako to vytvoriť".
Spôsobov ako priamo merať interakciu s webom, softvérom či aplikáciou su desiatky, napríklad testovanie použiteľnosti, first-click a multi-click testing, A/B testingu či eye-tracking. Pozrite si ako sme testovali populárne taxi aplikácie Hopin vs. Uber.
Ako prototypovanie šetrí náklady
Usability-testing môže mnoho firiem odradiť, pretože predstavuje nadbytočné náklady pri tvorbe produktu. Paradoxom však je, že práve toto testovanie náklady v konečnom dôsledku znižuje. Testy použiteľnosti totižto umožňujú preveriť funkčnosť dizajnu ešte pred naprogramovaním finálnej webstránky, aplikácie či softvéru. K tomu slúžia špeciálne klikateľné prototypy, ktoré sa používajú na usability-testing a ktoré v závislosti od ich prepracovanosti v mnohom imitujú dizajn a funkcionalitu finálneho produktu. Vytvoriť prototyp je neporovnateľne lacnejšie ako naprogramovať finálny produkt a tak vieme prototypy neustále meniť bez výrazného navýšenia nákladov, až kým je dizajn dokonalý.
Protypovanie a testovanie neznamená nerobiť chyby, no umožňuje ich robiť lacno a rýchlo sa z nich poučiť. Veľa ľudí si taktiež nesprávne zamieňa testy použiteľnosti s beta-testami. Tie sa však vykonávajú s finálnym produktom po jeho vývoji aby sa doladili technické detaily, no nie dizajnérske nedostatky. V tejto fáze je už akákoľvek úprava dizajnu neporovnateľne drahšia ako v štádiu prototypovania.
Je testovanie naozaj nutné?
Testovanie použiteľnosti u nás ešte stále nie je ani z ďaleka tak rozvinuté, ako v zahraničí, a práve preto je to skvelá príležitosť, ako získať výhodu nad konkurenciou. Asi aj preto si agentúry čoraz častejšie dávajú do portfólia služby ako „UX/UI design", no málokedy sa robia aj samotné testy.
Ak máte záujem na vlastné oči vidieť, ako prebieha UX výskum a testovanie v praxi, pozývame vás prísť sa kedykoľvek pozrieť sa do nášho UX labu na Gunduličovej ulici v Bratislave.