„Digitál treba prestať chápať ako oddelenú súčasť biznisu, ktorá ho má spasiť,“ povedal mi počas nahrávania šéf európskeho e-commerce v Deutsche Telekom Martin Horváth. Z centrály v nemeckom Bonne sa stará o to, aby lokálne trhy boli v e-commerce zladené s centrálnou stratégiou a podávali optimálne výsledky. O tom,  aký vplyv na výkon digitálu môže mať dizajn, aj ako sa po odchode zo Slovak Telekom zhostil svojich manažérskych povinností v úplne novom prostredí, sme sa rozprávali v štvrtej a zatiaľ najdlhšej epizóde Minimum Viable Podcastu.

Minimum Viable Podcast #4: Šéf európskeho e-commerce Martin Horváth

Desiatka trhov, 3 funnely

Martin zodpovedá za e-commerce na všetkých lokálnych trhoch v Európe, na ktorých Deutsche Telekom prostredíctvom svojich brandov pôsobí. Jeho zodpovednosťou je zvyšovať podiel online predaja oproti offline kanálom, akými sú retail alebo call centrá. „Mojou prácou je umožňovať krajinám, aby v e-commerce v danej krajine rástli. Teda danému brandu prinášať z centrály také riešenia, ktoré im umožnia rast,“ vysvetlil mi.

A kedže toľko tímov a krajín by sa nedalo sledovať do každého detailu, rozdelili si e-commerce na tri hlavné funnely. Upper funnel združuje spôsoby, ktorými získavajú relevantný traffic (e-shop, zákaznícka aplikácia…). Mid funnel definuje cesty, ktorými zákazník interaguje s danou platformou (webdizajn, UX, webová analytika…). A lower funnel znamená všetko, čo nasleduje po kliku na objednávku.

Nad všetkými funnelmi stojí dátová analytika ako indikátor toho, ako sa tímom darí traffic pretaviť až do aktivácie SIM karty. Martinov tím využíva rôzne nástroje, ale podľa jeho slov aj dobre nastavený Google Analytics spraví veľkú väčšinu prehľadu, čo sa v online priestore deje. „Vždy je dobré robiť väčšie rozhodnutia na základe konkrétnych dátových insightov,“ vraví a popisuje mi rýchle quick wins, ktoré z analytiky dokážu definovať.

Kľúčom k spolupráci je otvorenosť

Neubránil som sa otázke, či tímy v dcérskych firmách nemajú pocit obmedzovania. Už pri príchode do Deutsche Telekom sa Martin so svojím tímom zhodli na jednoduchom pravidle: „Musíme cítiť, že sme pridanou hodnotou.“

Keď komunikujú s kolegami v iných krajinách, nezačínajú hneď hovoriť o stratégii, ale prezentujú ju až po tom, ako navnímajú fungovanie daného lokálneho tímu v rámci organizácie (teda aké má kompetencie pracovať na veciach), počúvajú, ktorým smerom chcú lokálne tímy ísť, a snažia sa nájsť prieniky v centrálnej a lokálnej stratégii.

„Podmienky na lokálnych trhoch sa vždy líšia a stratégie sa nedajú zladiť stopercentne,“ priznáva Marin. Práve prieniky im však pomáhajú identifikovať, na ktoré činnosti sa v ktorej krajine v rámci e-commerce sústrediť. Takže aj keď niektoré veci na prvý pohľad nesedia, ak dávajú biznisový zmysel, Martinov tím ich neblokuje.

Vypočujte si celý rozhovor s Martinom Horváthom:

Minimum Viable Podcast #4: Šéf európskeho e-commerce Martin Horváth

Minimum Viable Podcast vám prináša najväčšie slovenské UX štúdio LB*

Dizajn je všade okolo nás. Mimimum Viable Podcast skúma dizajn s malým “d” – teda ten, ktorý hľadá riešenia na problémy ľudí. So svojimi hosťami sa v ňom venujem témam, ktoré s dizajnom súvisia, no bežne ich s ním nespájame. Za spoluprácu na produkcii ďakujem štúdiu Zeldeo.

Minimum Viable Podcast nájdete na:

Poteším sa každému vypočutiu, followu, zdieľaniu aj podnetu na zlepšenie. Svoje tipy na zaujímavé osobnosti, s ktorými sa môžem porozprávať o dizajne, mi môžete poslať na podcast@lbstudio.sk.

Príjemné počúvanie :)