Keď sme sa v LB* snažili presnejšie zadefinovať, ako prebieha náš kreatívny proces, oslovili sme na pomoc dizajnéra Doda Dobríka. Grafickému dizajnu sa profesionálne venuje viac ako 20 rokov a jeho portfólio je neskutočne široké – od motion dizajnu cez dizajn knižných obálok či chatbotov až po branding.

Počas našej spolupráce ma prekvapil tým, ako prozákaznícky pristupuje k dizajnu a aký až pragmatický je jeho tvorivý proces. O kvalitných zadaniach, nadobúdaní kompetencie v biznis doméne klienta, aj o tom, čo je to latentná inhibícia, sme sa rozprávali v piatej epizóde Minimum Viable Podcastu.


Dobré zadania a transparentnosť

Hoci najznámejší je pre návrhy knižných obálok, Dodo rád vyvracia utkvelú predstavu o tom, že dizajnéri obálok každú jednu knihu aj čítajú. „Vyskúšal som to párkrát a zistil som, že je to nezmysel,“ uviedol ma do obrazu. „Nevstupujem tam ako človek, ktorý si má vytvoriť názor na knihu a prezentovať ho. Som najatý ako človek, ktorý realizuje niečí názor na knihu. Som dizajnér, ktorý realizuje zadanie.“

Práve zadania považuje za kľúčové pre akýkoľvek dizajnový projekt. Klient podľa Doda nemusí byť skúsený, ani presne vedieť, čo chce. Preto si dobrý dizajnér musí spraviť úvodný prehľad, či sú zladení v očakávaniach. „Klient môže prichádzať s niečím, čo chce, ale pre mňa je dôležitejšie, čo v daný moment potrebuje,“ zdôrazňuje Dodo.

Podobne ako my v LB*, keď Dodo spozná doménu klienta a nadobudne pocit, že projekt pre jeho súčasnú situáciu nedáva zmysel, nebojí sa zákazníka vrátiť o krok späť či dokonca odmietnuť spoluprácu. K tomuto získavaniu kompetencie v biznis doméne sme sa vrátili aj minulý týždeň, keď sme si písali o posledných úpravách v podcaste. Nahrávali sme ho v čase, keď nám bola epidémia korony ešte veľmi vzdialená, no už za pár týždňov sa toho zmenilo neskutočne veľa.

Dodo s tímom dobrovoľníkov stihol vytvoriť chatbota, ktorý pomáha so sebadiagnostikou a prevenciou ochorenia Covid-19 a len za niekoľko dní ho začalo používať niekoľko stoviek webov. Samozrejme, prišiel aj o zopár rozbehnutých projektov, no vďaka proklientskému štýlu práce, ktorým je povestný, dostal nové ponuky s porovnateľnými zadaniami. Práve teraz podľa neho zohráva úlohu kvalita a vysoká kompetencia profesionálov. „Klienti ešte viac ako kedykoľvek predtým potrebujú kvalitne odovzdanú prácu, lebo pri nasledujúcom reštarte nemajú priestor na chyby,“ napísal nám.

Nízka latentná inhibícia

„Dizajn je o hľadaní riešení. A to riešenie vôbec nemusí byť vizuálne,“ vysvetľuje Dodo v podcaste. „Môže byť v zmene štruktúry, v zmene mesidžu… Ide o to čeliť nejakému problému a hľadať preň riešenie. Dizajn je proste návrh.“ Bol som teda zvedavý, ako presne prebieha Dodov kreatívny proces.

Pred časom nám pomohol definovať, ako aplikovať model Double Diamond do nášho tvorivého procesu. Double Diamond je štvorfázová dizajnová metóda:

  • objavovanie spočíva v spoznávaní odvetvia a problému,
  • definovanie nám pomáha na základe insightov z výskumu spresniť zadanie riešeného problému
  • vo fáze developovania prichádzame s rôznymi návrhmi, iterujeme a validujeme ich,
  • aby sme vedeli, ktoré má zmysel v poslednej, štvrtej fáze rozvíjať.

Neprekvapilo ma, keď mi prezradil, že veľa návrhov modeluje už v hlave. „Keď si sadnem k počítaču, mám už za sebou kopec úvah a iterácií, ktoré ma naviedli k tomu, čo idem vyskúšať vizualizovať.“ Vychádza to z Dodovho nízkeho prahu latentnej inhibície, ktorý mu pomáha v tvorivom procese. Neviete, čo to znamená? Vypočujte si podcast, ja som to tiež počul po prvýkrát. :)

S Dodom sa môžete spojiť cez LinkedIn alebo sledujte jeho Instagram.

Vypočujte si celý rozhovor s Dodom Dobríkom:

Minimum Viable Podcast vám prináša najväčšie slovenské UX štúdio LB*

Dizajn je všade okolo nás. Minimum Viable Podcast skúma dizajn s malým “d” – teda ten, ktorý hľadá riešenia na problémy ľudí. So svojimi hosťami sa v ňom venujem témam, ktoré s dizajnom súvisia, no bežne ich s ním nespájame. Za spoluprácu na produkcii ďakujem štúdiu Zeldeo.

Minimum Viable Podcast nájdete na:

Poteším sa každému vypočutiu, followu, zdieľaniu aj podnetu na zlepšenie. Svoje tipy na zaujímavé osobnosti, s ktorými sa môžem porozprávať o dizajne, mi môžete poslať na podcast@lbstudio.sk.

Príjemné počúvanie!