Online prostredie sa v roku 2020 pre mnohých podnikateľov stalo záchranným kolesom. Digitálny kontakt so zákazníkmi pomohol prežiť aj segmentom, ktorým vplyvom koronakrízy hrozil likvidačný prepad. Veľkí e-commerce hráči dokonca už na jar zažívali výkon porovnateľný s vrcholom vianočnej sezóny.

Zmenu spotrebiteľského správania zapríčinili nielen vládne nariadenia, ktoré už niekoľkokrát obmedzili chod kamenných prevádzok. V Slovákoch pretrváva aj obozretnosť voči davom nakupujúcich a hygienickým opatreniam v obchodoch, na internete tiež v zhoršenej finančnej situácii hľadajú výhodnejšie ceny.

Spotrebitelia sa sťahujú do digitálu

„16 % Slovákov sa tento rok nechystá nakupovať vianočné darčeky vôbec. Najciteľnejšie je toto rozhodnutie v krajoch Stredného Slovenska, kde darčeky neplánuje kupovať až 23 % opýtaných,“ uvádza analytik UX štúdia Lighting Beetle Michal Blažej.

Z tých, ktorí tradíciu darčekov zachovávajú, viac ako pätina plánuje vybaviť nákupy skôr než pred rokom. Každý desiaty respondent vo veku 18 – 34 rokov mal dokonca už v prvom decembrovom týždni darčeky nakúpené.

Snaha nakupovať v dostatočnom predstihu vychádza z predchádzajúcich skúseností Slovákov s e-shopmi. Za najčastejšie problémy, s ktorými sa za posledný rok pri online nakupovaní stretli, označili okrem vysokých nákladov na dopravu, nedostatočných skladových zásob či informácií o produktoch aj rýchlosť a kvalitu doručenia tovaru.

Služby kuriéra sú tento rok témou aj pre doručovanie samotných darčekov. Kým minulý rok 85 % opýtaných odovzdávalo darčeky výlučne osobne, tento rok 21 % Slovákov zapojí do doručovania darčekov kuriéra. Uvažuje tak až dvojnásobok žien v porovnaní s minulým rokom.

Slováci obmedzujú vianočné rozpočty

Z prieskumu štúdia Lighting Beetle vyplýva, že každý štvrtý Slovák plánuje na darčeky minúť menej peňazí ako minulý rok. „Až polovica týchto ľudí uviedla ako dôvod zhoršenie príjmu, 38 % si zase odkladá finančnú rezervu,” upresňuje Blažej.

„Opatrnosť cítime hlavne u ľudí s príjmom do 500 eur. Tretina z nich má tento rok ešte tesnejší vianočný rozpočet, aj preto budú kupovať lacnejšie darčeky a pre menší počet blízkych než zvykli,” dopĺňa analytik.

Z kategórií darčekov, ktoré Slováci zvykli kupovať v kamenných predajniach a tento rok ich nakúpia online, najvýraznejšie vzrástla kozmetika a drogéria (42 %), oblečenie (40 %) a tovar pre deti (37 %). O niečo menší nárast zaznamenali knihy a voľnočasové potreby (36 %) a elektronika (30 %), ktoré sa záujmu cez e-commerce tešili už aj predtým.

O výbere e-shopu rozhoduje cena tovaru

Ani väčší objem zákazníkov v online priestore však obchodníkom automaticky nezaručí vyšší predaj. Slováci majú jasné nároky, podľa ktorých si vyberajú, u koho nakúpia.

„Najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní medzi e-shopmi je cena tovaru, porovnávajú ju viac ako dve tretiny zákazníkov,” uvádza analytik Michal Blažej, ktorý pomáha dizajnovať služby a e-shopy na základe používateľského správania. Na cenovú politiku sú citliví hlavne ľudia s nižším príjmom (do 500 eur), tento dôvod uviedlo až 72 % z nich.

59 % Slovákov záleží na dôveryhodnosti a referenciách obchodu a viac ako polovica si vyberá e-shop podľa rýchlosti, ceny či spôsobu doručenia tovaru. Iba 6 % opýtaných uviedlo, že má na nich vplyv reklama e-shopu, a 19 % ľudí sa nechá motivovať darčekom k nákupu.


Zber dát prebiehal prostredníctvom agentúry Nielsen Admosphere Slovakia v období od 27. novembra do 2. decembra 2020. Analýza dát bola realizovaná na reprezentatívnej vzorke 320 respondentov.