Testovanie v laboratóriu
Aplikácie sme porovnávali v UX laboratóriu – špecializovanej miestnosti na testovanie použiteľnosti a ergonómie webstránok, mobilných aplikácií a softvéru. Aby sme zabezpečili objektívnosť testovania, do testovacej miestnosti sme pozvali piatich respondentov, ktorí doteraz nemali skúsenosť ani s jednou z aplikácií. Moderátor testovania respondentom postupne zadával úlohy, kým niekoľko kamier monitorovalo ich správanie a reakcie.
Prvé kroky sú príjemné
Na prvý pohľad obe aplikácie používatelia vyhodnotili ako pekné. Uber oslovil mužov svojou eleganciou, Hopin so svojím hravým vizuálom má navrch u žien. Prvou úlohou, v ktorej sa mali respondenti zaregistrovať, prebehla bez problémov. Pri Uberi registrácia trvá o niečo dlhšie, pretože je podmienená zadávaním platobnej karty.
Komplikácie s objednávkou taxíku
Úvodných niekoľko obrazoviek zákazníka príjemne prevedie cez všetky dôležité funkcionality aplikácií. Pri objednávke taxíku však používatelia začali zmätkovať. V hlave si totiž všetci nesieme mentálny model, že cesta má svoj začiatok a koniec. Aplikácie však ponúkajú možnosť zavolať si taxík bez zadania destinácie.
„Najradšej by som bola, keby tu boli dve polia – ODKIAĽ a KAM a tlačidlo zavolať taxík. Mapa je síce pekná, ale príliš mi nepomáha.“ – Tina, 28 rokov, Bratislava
O niečo zrozumiteľnejšie vnímali respondenti Hopin, kde v druhom kroku môžu zadať destináciu. Aplikácia sa viac podobá na online objednávku, ktorej proces je známy z e-shopu.
Uber – najviac mätie tlačidlo uberX
Uber zobrazuje na hlavnej obrazovke dve tlačidlá a jedno vstupné pole, ktoré používateľov zmiatli. Nevedeli, kde začať, aby vytvorili objednávku. Nejasný konverzný bod rýchlo spôsobil nervozitu, ktorá vyústila v živelné ťukanie po displeji. Jednej respondentke sa dokonca podarilo zavolať taxík bez toho, aby o tom vedela. Našťastie, zrušenie objednávky bolo jednoduché a rýchlo si uvedomila svoju chybu.
Spodné tlačidlo hlavnej obrazovky je označené uberX. Slovenský zákazník však netuší, že ide o najlacnejší typ služby Uberu, zatiaľ jediný dostupný na Slovensku.
Označenie nástupného miesta a zastavenia taxíku aplikácie riešia odlišne. Hopin využíva drobnú postavičku, Uber špendlík. Z testovania vyplynulo, že riešenie Hopinu je z hľadiska použiteľnosti vhodnejšie. Rozhodol sa totiž postavičku rozanimovať. Respondenti sa potešili veselej animácii, naviac však rýchlo porozumeli, kedy je bod položený. S uberovským špendlíkom mali respondenti väčší problém. Snažili sa ho potvrdiť tlačidlom, ktoré nevideli.
„Položenie panáka by som hneď pochopil. Otázka je, že keby som to robil nie triezvy, koľko by to trvalo.“ – Peter, 29 rokov, Bratislava
Špeciálne funkcie
Testovaní respondenti boli nadšení zo špeciálnych funkcií aplikácií. Všetky z našich respondentiek ocenili možnosť filtrácie taxikárov podľa pohlavia. To aj považovali za kľúčovú výhodu Hopinu voči Uberu. Zobrazenie aktivovaného filtru v Hopine je však veľmi nejasné. Jeden z respondentov si na začiatku omylom zapol filter na autá pre šesť a viac osôb a vôbec o tom nevedel.
Uber – nesprávny dizajn tlačidla
Vysoko hodnotené bolo aj odhadovanie ceny jazdy. Obe aplikácie majú funkciu dobre zvládnutú a jednoducho ovládateľnú. Pri testovaní sme zachytili používateľov Uberu, ako sa snažia rozkliknúť údaj, ktorý sa v skutočnosti nedal upraviť. Uber vizuálne neodlišuje polia, ktoré môžete upraviť od polí, ktoré len zobrazujú údaje.
Zavolanie taxíku cez Hopin zvládli naši respondenti na prvýkrát v priemerne o 40% rýchlejšie ako Uber.
Hopin zvíťazil nad Uberom
Z testovania vyplynulo, že prispôsobenie aplikácie lokálnemu používateľovi môže mať výrazný dopad na jej ergonómiu. Ak sú používatelia zvyknutí v zahraničných metropolách pristaviť taxík zdvihnutím ruky, u nás nie. Vieme predsa, že taxík zavolaný mobilom je lacnejší. Preto používatelia hľadajú v aplikáciách vzorec, na ktorý sú zvyknutí z offline priestoru. Chcem zadať odkiaľ a kam idem. Tomu sa viac približuje Hopin.
Samozrejme, s Uberom sa každý naučí rýchlo pracovať, no z testovania vyplynulo, že jeho workflow ostáva nepochopený aj po niekoľkých opakovaniach. Za to môže najmä označenie služby uberX a nejednoznačná následnosť krokov. Faktor lokálnosti sa teda na Slovensku prejavil v plnej miere. Z hľadiska ergonómie Hopin vyhral nad Uberom. A čo si myslíte vy, cez ktorú aplikáciu si radšej objednávate taxík?