Redizajn webu Slovenskej národnej galérie
Ako preniesť zážitok z umenia do digitálneho priestoru
Výsledky
Nový web reflektujúci potreby SNG po rekonštrukcii
Zjednodušená navigácia
Internalizácia dizajnového tímu
V skratke
- Služby
- Dizajn digitálnych produktov
- Odvetvie
- Kultúra
- Kľúčové slová
- Branding
- Obsah
- Omnikanál
Kontext
V rokoch 2022 až 2023 naše štúdio realizovalo redizajn webovej stránky Slovenskej národnej galérie. Projekt podnietila finišujúca rekonštrukcia ikonickej budovy sídla SNG na nábreží Dunaja. Tá priniesla potrebu redefinície brandovej identity SNG a nové očakávania od jej informačných kanálov. Webová stránka sa stala jedným z kľúčových nástrojov tejto transformácie.
Výzva
Ako pre národnú kultúrnu inštitúciu vytvoriť funknčný a esteticky príťažlivý digitálny nástroj, ktorý milovníkom umenia zreprodukuje zážitok z galérie hodnoverne a originálne zároveň?
Riešenie
V spolupráci s SNG sme vytvorili digitálny koncept, ktorý prirodzene prepája umelecký obsah s intuitívnou skúsenosťou, reagujúc na potreby rôznych publík od detí až po odborné publikum.
Projekt nad rámec dizajnu tiež podnietil SNG k internalizácii viacerých rolí, ktoré postupne prebrali vlastníctvo nad webom.

Reprezentovať, prepájať i predávať
Redizajn webu bol dlhodobý projekt a prebiehal v etapách trvajúcich približne 3 roky.
Medzi cieľmi prirodzene rezonovala potreba reprezentatívneho webu pre národnú kultúrnu inštitúciu, ale aj prepojenie obsahu z rôznych platforiem (Medium, Web umenia), integrácia systémov na predaj lístkov a aplikácií pre expozície, vytvorenie sekcie FAQ na odľahčenie kapacít SNG či podpora registrácií na podujatia.
Rovnako výzvy ako umiestnenie vernostného programu a prirodzené včlenenie vysunutých pracovísk galérie do obsahu.
Od akademikov až po psíčkarov
Výskum realizovaný v spolupráci tímu LB* a lab.SNG prebiehal formou online dotazníka, osobných rozhovorov s akademickou i laickou verejnosťou a prieskumu v priestoroch Esterházyho paláca. Chceli sme pochopiť potreby návštevníkov pred aj po návšteve galérie a získať spätnú väzbu nielen na web, ale aj na služby poskytované v nových priestoroch SNG.
Z pohľadu používateľskej skúsenosti sa opakovane ozývala silná potreba prioritizácie informácií v rámci štruktúry a hierarchie stránok. Návštevníci očakávajú jasné informácie o trvaní výstav, otváracích hodinách, či dostupnosti podujatí pre rodiny alebo psíčkarov.
Pokiaľ ide o informácie o výstave a návšteve SNG, respondenti najviac skloňovali témy ako autor, dielo a priestor, v ktorom sa výstava odohráva.
Web, na ktorom sa chcete stratiť
Nový dizajnový koncept zadefinoval smerovanie webu na najbližšie roky.
Navrhli sme obrazovky kľúčových podstránok, od homepage po detail výstavy. Vznikli viaceré nápady ako hero carousel s videom a bloky so základnými informáciami o podujatí a výstave, ktoré dnes tvoria základ webu.
Obrazovky zároveň už definovali aj nové UI princípy, čo v ďalších fázach zjednodušilo prácu na vizuálnom dizajne. Ten potom ďalej rozvíjal tím lab.SNG vo vlastnej réžii, v rámci interných kapacít. Vizuálny jazyk čerpá z identity SNG s výraznou zelenou farbou a custom-made fontom. Tón reči sme nastavili tak, aby bol prirodzený a prístupný, bez elitárstva - pozývajúci každého objavovať a spoznávať umenie.
Obsahovú stratégiu sme postavili na trojuholníku autor - dielo - priestor, ktorý návštevníkov motivuje k objavovaniu a odkrývaniu nových vrstiev obsahu. Ak hľadáte dielo, ľahko skončíte na sprievodnom workshope. Ak vás osloví výstava, ocitnete sa pri počúvaní podcastu. Chceli sme, aby sa pri prehliadaní webu používatelia prirodzene strácali v zaujímavostiach, na ktoré by pri fyzickej návšteve galérie možno nenarazili.
Vývoj webu začal externe a postupne ho prevzal interný tím SNG. Realizácia prebiehala vo viacerých fázach - od homepage a výstav po vzdelávanie, zbierky a magazín.
Nová verzia webu bola spustená v marci 2023. V ďalších fázach sa postupne web obohatil o funkcie ako napojenie na rezervačný systém a vernostný program.

Spolupráca LB* s lab.SNG bola rýchla a efektívna. Identifikovali kľúčové problémy webu a riešenie situácií ako návšteva výstav a nájdenie programu. V návrhu na dizajn vynikala schopnosť prioritizovať informácie a citlivo spracovať vizuálnu identitu inštitúcie, ktorá výrazne zjednodušila práce v neskorších fázach.

Michal Čudrnák
vedúci oddelenia digitálnych služieb SNG
Zo zákulisia



Lighting Talks* o skúsenostiach zákazníkov v oblasti kultúry
Chcete vedieť viac?
Sme vám k dispozícii.
Náš expert Marek vám poskytne širší kontext a spoločne prídeme na to, ktorý digitálny produkt pomôže naštartovať váš biznis.
Kontaktovať Mareka

Nenechajte si ujsť